تبلیغات
وبسایت تخصصی اخبار و اطلاعات خودرو - به اسرار سرعت خودروهای سوپر اسپرت پی ببرید


بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 5 شهریور 1390

وبسایت تخصصی اخبار و اطلاعات خودرو

برای داشتن یک سوپر اسپرت رکورد شکن اولین گام برخورداری از یک موتور پر قدرت است تا بتواند خودروی شما را به سرعت های نزدیک به 400 کیلومتر بر ساعت برساند.برای این منظور سوپر اسپرت ها به طور معمول به موتور هایی با حجم بالا متوسل می شوند تا بتوانند توان لازم را از ان استخراج کنند.

در کنار این سیستم پرخوران (توربو شارژر و سوپر شارژر) هم نقش کلیدی در بعضی از این خودروها دارند.

در میان چهار رکوردشکن حال حاضر کوچک ترین موتور متعلق به کونیخزگ است که با موتور4.7 لیتری و به لطف بهره گیری از دو سوپر شارژر توانسته به قدرتی معادل 806 اسب بخار دست پیدا کند سایرین نیز بهره گیری از سوپر شارژر و توربو شارژر را در دستور کار خود قرار داده اند که در این میان بوگاتی ویرون که در بسیاری از زمینه ها رکورد دار است رکورد بهره گیری از بیشترین توربو شارژ را با چهار عدد توربو شکسته .ضمن اینکه این خودرو بالاترین حجم موتور و تعداد سیلندر را مین این گروه چهار تایی در اختیار دارد چرا که موتور هشت لیتری ان با ارایش 16 دبلیو سیلندر دارد.با بهره مندی از این موتور پر حجم ویرون نتوانسته بالاترین قدرت موتور را به دست اورد چرا که اولتیمیت ائرو با قدرت 1287 اسب بخار رکورد دار این گروه است.اما چرا برای رسیدن به چنین سرعت هایی باید موتورهایی با این قدرت داشت؟وقتی یک موتور اقتصادی مانند نمونه 2/2لیتری هوندا اکورد با قدرت 148 اسب بخار می تواند این خودروی 1.5 تنی را به سرعت 212 کیلومتر بر ساعت برساند چرا باید برای خودروی 2/1 تنی کونیخزگ برای رسیدن به سرعت کمتر از 400 کیلومتر (کمتر از دو برابر اکورد) به جای بهره گیری از موتوری با دو برابر قدرت از موتور 806 اسب بخاری (5.4 برابر) استفاده کرد؟

جواب این سوال در مقاومت هوا در مقابل جسم متحرک نهفته است.این مقاومت با توان دوم سرعت جسم رابطه ی مستقیم دارد.به این ترتیب مقاومت در سرعت 400 کیلومتر نه تنها چهار برابر بلکه 16 برابر سرعت 100 کیلومتر در ساعت است.برای این که این مقاومت را درک کنید کافی است در سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست خود را از خودرو بیرون ببرید و کف دست خود را به صورت قایم بگیرید در این شرایط فشار هوا به راحتی دست شما را به عقب می راند.حال این فشار را 16 برابر کنید و سطح مقطع دستتان را به اندازه مقطع جلوی خودرو بزرگ کنید تا فشاری که در مقابل این خودروها است مشخص شود.به همین دلیل و برای غلبه بر این فشار عظیم موتور این خودروها نمونه هایی پر قدرت است.

این موتورها هرچند شاهکارهای تکنولوژی هستند اما قدرت بالای خود را بیش از تکنولوژی بالا مدیون حجم موتور خود هستند.در این بخش نسبت قدرت به حجم موتور می تواند معیار مناسبی باشد.جایی که میتسوبیشی در لنسر اوولیشن ایکس اف کیو-400 توانست به رقمی فراتر از 200 اسب بخار در هر لیتر دست پیدا کند اما این رقم در بوگاتی ویرون تنها 125 اسب و در کونیخزگ 171 است و تنها التیمیت ائرو است که به رقمی بالاتر از 200 دست پیدا کرده و از هر لیتر حجم موتور 202 اسب بخار قدرت به دست اورد.

اما این تکنولوژی بالای موتور سوپر اسپرت ها است که می تواند قدرت های فراتر از 800 اسب بخار را تحمل کند و بدون بروز مشکل فنی حداکثر قدرت را در اختیار راننده قرار دهد.چرا که به صورت تئوری اگر میتسوبیشی موتوری هم حجم موتور ویرون می ساخت باید قدرتی بیش از 1600 اسب بخار تولید می کرد اما هیچ گاه این اتفاق نیفتاده است.از سوی دیگر این خودروها برای بهره مندی از شتاب بالا به موتورهایی با گشتاور بسیار زیاد مجهز هستند و در جایی که خودرویی چون اکورد تنها 350 نیوتن متر گشتاور دارد رکورد داران سرعت همگی به محدوده 1000 نیوتن متر نزدیک شده اند و یا از ان عبور کرده اند.در این بین رکورد گشتاور هم مانند رکورد قدرت موتور در اختیار التیمیت ائرو است که توانسته به رقم باور نکردنی 1507 نیوتن متر برسد و ویرون با 1250 نیوتن متر شکست بدهد.

اگر یک موتور پرقدرت با گشتاور بالا چاره کار خودروهای رکورد شکن است چرا از موتور دیزل یک خودروی سنگین استفاده نکنیم؟

موتور اف اچ 16 جدید ولوو با قدرت 700 اسب بخار و گشتاور وحشتناک 3150 نیوتن متر می تواند به راحتی از پس بسیاری از سوپر اسپرت ها بر بیاید.پس چرا هیچ گاه برای رکورد شکنی مورد استفاده قرار نمی گیرد؟اولین مشکل ابعاد بزرگ و وزن بلای این موتورهااست. در کنار این مشکل بعدی ناتوانی موتورهای سنگین در رسیدن به دورهای بالای موتور است چرا که خط قرمز موتور این خودروها معمولا از حدود 3000 دور اغاز می شود که به هیچ عنوان نمی تواند برای رسیدن به سرعت های بالا مناسب باشد.

بدنه و شاسی:


حتی اگر قوی ترین موتور دنیا را در اختیار داشته باشید هنوز هم برای رسیدن به دنیای رکورد داران راه دارازی را در پیش دارید چرا که اکنون باید به فکر ساخت شاسی مناسب برای اتومبیل رکورد شکن خود باشید.شاسی بر خلاف موتور جزءبخش هایی است که نمی توان ان را از خودرو سازان دیگر خریداری کرد چرا که از یک سو هیچ خودروسازی حاضر به فروش شاسی یک سوپر اسپرت نیست و از سوی دیگر با توجه به توان بالای موتور و خصایص ائرودینامیکی این خودروها شاسی اکثر خوردوها حتی انواع اسپرت تاب تحمل رکورد شکنی سرعت را ندارند.به همین دلیل رکورد شکنان خود باید به دنبال ساخت شاسی مناسب باشند.شاسی این خودروها باید از یک سو به اندازه کافی سبک باشد تا توان زیادی از موتور را نگیرد.از سوی دیگر مقاومت لازم برای تحمل توان بالای موتور را داشته باشند.در کنار این ها مسائل مربوط به ایمنی و ائرودینامیک را نیز اضافه کنید تا مشخص شود چه دانش فنی بالایی در پشت این هیولاهاست.

برای رسیدن به این اهداف شرکت ها راه حل های مختلفی را در پیش می گیرند که از شاسی های تمام فلزی تا فیبر کربن و کولار را شامل می شود.به این ترتیب این خودروها می توانند با تمام امکانات رفاهی و امنیتی که در ان ها نصب می شود وزن را در محدوده دو تن محدود کنند.البته در این میان ویرون جزء دسته سنگین وزن ها است چرا که وزن ان اندکی فراتر از دو تن است اما سایر رقبا همگی وزن را در محدوده 1.2 تن محدود کرده اند.وقتی این رقم را با وزن 1.5 تنی نیسان 307زد مقایسه کنیم به وزن پایین تر این سوپر اسپرت ها پی خواهیم برد.اما مهم تر از وزن پایین نسبت وزن به قدرت موتور است که نشان می دهد هر اسب بخار این خودروها وظیفه جابجایی چند کیلوگرم از وزن بدنه را بر عهده دارد و می تواند عامل تعیین کننده ای برای توانمندی یک سوپر اسپرت باشد.

در این میان بدون شک التیمیت ائرو رکورد دار است چرا که هر اسب بخار ان تقریبا وظیفه جابجایی یک کیلوگرم از وزن بدنه را بر عهده دارد که این امر در میان خودروهای تولیدی یک رکورد است و بی دلیل نیست که این خودرو عنوان سریع ترین خودروی جهان را از ان خود کند.بعد از این خودرو کونیخزگ با1.64 و سالین با 1.8 کیلوگرم به ازای هر اسب بخار قرار دارند و ویرون با 2 کیلوگرم به ازای هر اسب بخار در انتهای گروه است.وقتی این اعداد را با 4.6 در نیسان(307 زد) به عنوان یک خودروی اسپرت و یا 10 در هوندا اکورد 2.2 لیتری به عنوان یک سدان خانوادگی مقایسه کنیم قدرت رکورد شکنان بیش از پیش مشخص می شود.

در کنار وزن پایین بدنه ائرودینامیک بودن ان نیز حائز اهمیت است تا کمترین مقاومت را در مقابل جریان هوا داشته باشد.به همین دلیل سوپر اسپرت ها همگی ارتفاع کوتاهی دارند و موتور ان ها برای تقسیم وزن بهتر و بهبود خواص ائرودینامیک در عقب نصب می شود.

در این بخش ویرون بدترین ضریب ائرودینامیک را با اعداد 0.41 در حالت معمولی و 0.36 در حالت حداکثر سرعت (که ارتفاع بدنه کاهش می یابد) به خود اختصاص داده است که این عدد از خودرویی همچون بی ام و سری هفت جدید با ضریب 0.31 هم بدتر است که بخشی از ان ناشی از دماغه مرتفع ویرون است که بخشی از تجهیزات فنی را در خود جای داده است در حالی که سایر رقبا از دماغه تیز تری برخوردارند و ضریب ائرودینامیکی ان ها مناسب تر از ویرون است حتی در حالت حداکثر سرعت.بخشی دیگر ناشی از ارتفاع ویرون است که چند سانتی متری بالاتر از سایر رقبا است که علت ان توجه فولکس واگن به کاربردی بودن ویرون در محیط شهری است.علاوه بر این طراحان باید فکری هم برای پایداری خودرو بر روی سطح جاده بکنند چرا که به دلیل شکل خاص این خودروها همچون بال هواپیما با عبور سریع تر هوا از زیر بدنه و افزایش فشار در این قسمت بدنه تمایل دارد از سطح زمین بلند بشود.

این امر در خودروهای شهری که فرم بدنه غیر ائرودینامیک تری نسبت به سوپر اسپرت ها دارند در سرعت های بالا تر به شکل محسوسی رخ می دهد که امثر راننده ها از ان به عنوان سبک شدن بدنه در سرعت های بالا یاد می کنند.حال این وضعیت را چند برابر کنید تا مشخص شود برای روی زمین نگه داشتن سوپر اسپرت ها چه محاسبات پیچیده ای مورد نیاز است.برای این منظور بال عقب عنصر مهمی است اما علاوه بر ان دیفیوزر و اسپیلیتر به عنوان سایر اجزاء ائرودینامیک مورد استفاده قرار می گیرند که به کمک ان ها نیروی رو به پایین کافی برای حفظ خودرو بر روی جاده فراهم می شود.بسیاری از خودروهای سواری که سرعت ان ها محدود شده است به راحتی می توانند به ارقام بالاتری دست پیدا کنند اما این ائرودینامیک بدنه است که مانع از سرعت گیری ان ها می شود چرا که در سرعت های بالا به پرواز در می آیند.




طبقه بندی: اخبار عمومی خودرو،  مبحث فنی خودرو، 
برچسب ها: اسرار سرعت خودروهای سوپر اسپرت، سوپر اسپرت رکورد شکن، نقاط قوت سوپراسپرت ها، بدنه سوپراسپرت ها، موتور خودروهای سوپراسپرت، بدنه و شاسی سوپراسپرت ها،
ارسال توسط امیرعلی پژمان
آرشیو مطالب
نظر سنجی
شما کدام بخش سایت را بیشتر می پسندید؟











بخش ویژه سایت
پیوند های روزانه
امیرعلی پژمان
آرین مداح

شارژ ایرانسل

قالب وبلاگ

اخبار سینما

خرید پستی

خرید اینترنتی